Difference between revisions of "Resum final 1 BATX català"
From Potatopedia
Line 110: | Line 110: | ||
*Ha d'emmudir el seu dolor per poder transmetre esperança i salvació. | *Ha d'emmudir el seu dolor per poder transmetre esperança i salvació. | ||
*Temes de la poesia: amor, natura, mites i llegendes que identifiquen Catalunya, realitat actual de Catalunya. | *Temes de la poesia: amor, natura, mites i llegendes que identifiquen Catalunya, realitat actual de Catalunya. | ||
;Cant espiritual (1909-1910) | |||
*Reflexiona sobre la seva espiritualitat i dialoga amb Déu. | |||
*Passió per la vida i l'alegria dels sentits. | |||
*Demana la preservació de l'humanitat. | |||
*'''Setmana Tràgica''': són el revulsiu per a l'última revifada de Maragall. | |||
*Última etapa: més reflexiva i més agitada. Més que vitalisme, era serena. | |||
=== L'escola mallorquina === | |||
*Producció poètica de les '''Illes Balears''' després de la Reinaxença. | |||
*Poesia acostada a la inspiració de '''l'Humanisme clàssic''' i a un mediterranisme que l'apropava als romàntics italians. | |||
*'''Contenció emotiva i domini formal''': l'invers de la paraula viva de Maragall. | |||
*Dos poetes principals: {{Autor|Miquel Costa i Llobera}} i {{Autor|Joan Alcover}}. | |||
**Polemitzen amb Joan Maragall, tot i que el respecten. | |||
*Exigència d'estructura fa que sigui una poesia amb un nivell de llengua elevat, culte i clàssic. | |||
*A les Illes no havia arribat la diglòssia amb el Decret de Nova Planta. |
Revision as of 19:26, 24 May 2016
Modernisme
Modernisme, conceptes bàsics
- Context històric
- Darrera dècada del segle XIX: fil·loxera arrasa el camp, provoca èxode cap a les ciutats.
- Forta crisi financiera causada per les guerers colonials.
- Modernització de l'art
- L'art passa a ser un producte de la burgesia per ostentar.
- 2a meitat del s. XIX, artistes d'Anglaterra i França responen defensant l'art com un valor distingit.
- La nova generació d'artistes i intel·lectuals pensen que cal modernitzar el país.
- Art total: introduir l'art en la societat.
- Exemples: Gaudí i Domènech i Montaner en el camp de l'arquitectura, Ramon Casas en la pintura i el cartellisme i Josep Llimona en l'escultura.
- Modernisme: canviar la societat a través d'un procés de renovació cultural.
Joan Lluís Marfany (1943) ha definit el Modernisme com...
- ...una actitud: oberta a l'Europa moderna com a solució als problemes culturals plantejats
- ...un moviment: quan existeixen un programa concret i una estratègia d'actuació conjunts
- ...un període: els vint anys de predomini del Modernisme com a actitud generalitzada, que incideix en més o menys grau en tota la creació coetània.
- Modernisme: discurs cuntural contra el poder establert
- Noucentisme: discurs cultural del poder
- Revistes: veritables òrgans d'expressió de les seves idees.
- Gèneres a part dels tradicionals
- Crítica: activitat d'analisi i valoració de la producció literària.
- Assaig periodístic: peça fundamental per entendre tot el procés del Modernisme.
- Destaquen: Gabriel Alomar i Jaume Brossa.
- Santiago Rusiñol organitza les Festes Modernistes al Cau Ferrat, Sitges.
Periodització del moviment
Primer període: 1892-1900
- Més combatiu, formació del moviment.
- Intel·lectuals al voltant de quatre grans revistes: L'Avenç, Catalònia, Pèl & Ploma i Quatre Gats; i dos diaris: La Vanguardia i el Diario de Barcelona.
- Festes Modernistes de Sitges tenen un paper cabdal (entre 1892 i 1899).
- Objectiu: impulsar els últims moviments estètics.
- L'Avenç
- Fundada en 1881 per Jaume Massó i Torrents.
- Mostra preocupació dels intel·lectuals per modernitzar i uniformar la llengua.
- Inicia campanya lingüística a favor de la reforma ortogràfica catalana (1890-1902), encapçalada per Pompeu Fabra i Jaume Massó i Torrents.
- Tenien en compte el català que es parlava en aquell moment, no el de la Reinaxença que era arcaic.
- Catalònia
- Dóna a conèixer autors com Goethe, Nietzsche o Baudelaire, i novetats com Maeterlinck i D'Annunzio.
Segon període: 1900-1911
- Representa solidificació del moviment.
- Menys agressivitat, el caràcter ideològic es va perdent, cosa que es tradueix en una disminució de l'assaig i un augment de la novel·la, el teatre i la poesia.
- Dues revistes: Joventut i El Poble Català.
- Durant el 2on període aparegué el Noucentisme.
- 1911: mort de Joan Maragall → es clou el període.
Els dos grans corrents estètics i ideològics
El regeneracionisme
La minoria sempre té raó –Regeneracionistes
- Regeneracionistes: també coneguts com voluntaristes i vitalistes.
- Influïts pel vitalisme nietzschià i el seu superhome.
- Propagació de regeneració moral, social i política de Catalunya.
- Compaginaven actitud d'obertura a Europa i nacionalisme.
- Artista: líder messiànic de la societat conservadora i atàvica que calia despertar.
- Autor més destacat: Joan Maragall.
Esteticisme
- Esteticistes: també coneguts com simbolistes, decadentistes, parnassians i partidaris de l'art per l'art.
- Centre d'expressió: La Vanguardia
- Manifestació més important: tercera Festa Modernista.
- Autors més destacats: Santiago Rusiñol, Raimon Casellas i Adrià Gual.
- Sublimació de l'art i de l'artista.
- L'art era l'única cosa que podia influir les persones. Ells es van refugiar allí.
- Oposició a la burgesia: refús que fan de l'art i la bellesa.
Objectius comuns
Tradició i infulències
- Només es valora allò esencial a Catalunya per tal de modernitzar-la.
- S'introdeixen els clàssics universals i els autors contemporanis mitjançant les traduccions i comentaris crítics.
Concepció de l'art
- Pretenen fer coses rares, mesclaven disciplines (p. ex. escultura amb literatura)
- Llibertat total, i art total
- Exaltaven l'individu oposat a la massa o a la pressió social.
- Molta literatura es caracteritza per l'oposició entre el jo i la societat.
Proposta de creació d'una literatura nacional
- Nacionalisme: intenta descobrir l'ànima catalana a través del folklore i el paisatge.
- Cosmopolitisme: ha de dotar aquesta literatura nacional d'un caràcter universal
La llengua
- Llengua no normalitzada → no literatura de prestigi → no traduccions
- Se sistemitzà la llengua.
Joan Maragall
- Barcelona, 1860
- Pares: indústria tèxtil
- De petit: inquietuts literàries. El seu pare li deia de treballar a la seva fàbrica.
- Universitat (carrera de Dret): va conèixer altres intel·lectuals.
- Va orientar la seva passió d'escriure cap al periodisme: Diario de Barcelona, "El Brusi" i L'avenç.
- Negoci familiar el sostenia.
- President de l'Ateneu Barcelonès. Va col·laborar allí en:
- Redacció de L'Avenç
- Festes Modernistes de Sitges
- Representacions operístiques al Liceu
- Col·laboracions a l'IEC
- Gran prestigi com a intel·lectual entre la burgesia barcelonina.
- Artistes i escriptors: el reconeixien com a mestre.
- 1891: es va casar amb Clara Noble, va tenir 13 fills.
- Optimisme total: tot allò que exalti la vida és moralment bo i, a més, té la virtut de redimir la maldat.
- Paraula viva: deixar fluir les idees, escriure només el que sento.
- Ha d'emmudir el seu dolor per poder transmetre esperança i salvació.
- Temes de la poesia: amor, natura, mites i llegendes que identifiquen Catalunya, realitat actual de Catalunya.
- Cant espiritual (1909-1910)
- Reflexiona sobre la seva espiritualitat i dialoga amb Déu.
- Passió per la vida i l'alegria dels sentits.
- Demana la preservació de l'humanitat.
- Setmana Tràgica: són el revulsiu per a l'última revifada de Maragall.
- Última etapa: més reflexiva i més agitada. Més que vitalisme, era serena.
L'escola mallorquina
- Producció poètica de les Illes Balears després de la Reinaxença.
- Poesia acostada a la inspiració de l'Humanisme clàssic i a un mediterranisme que l'apropava als romàntics italians.
- Contenció emotiva i domini formal: l'invers de la paraula viva de Maragall.
- Dos poetes principals: Miquel Costa i Llobera i Joan Alcover.
- Polemitzen amb Joan Maragall, tot i que el respecten.
- Exigència d'estructura fa que sigui una poesia amb un nivell de llengua elevat, culte i clàssic.
- A les Illes no havia arribat la diglòssia amb el Decret de Nova Planta.