Resum final 1 BATX català

From Potatopedia
Revision as of 18:18, 24 May 2016 by Avm99963 (talk | contribs)

Modernisme

Modernisme, conceptes bàsics

Context històric
  • Darrera dècada del segle XIX: fil·loxera arrasa el camp, provoca èxode cap a les ciutats.
  • Forta crisi financiera causada per les guerers colonials.
Modernització de l'art
  • L'art passa a ser un producte de la burgesia per ostentar.
  • 2a meitat del s. XIX, artistes d'Anglaterra i França responen defensant l'art com un valor distingit.
  • La nova generació d'artistes i intel·lectuals pensen que cal modernitzar el país.
  • Art total: introduir l'art en la societat.
    • Exemples: Gaudí i Domènech i Montaner en el camp de l'arquitectura, Ramon Casas en la pintura i el cartellisme i Josep Llimona en l'escultura.
  • Modernisme: canviar la societat a través d'un procés de renovació cultural.

Joan Lluís Marfany (1943) ha definit el Modernisme com...

  • ...una actitud: oberta a l'Europa moderna com a solució als problemes culturals plantejats
  • ...un moviment: quan existeixen un programa concret i una estratègia d'actuació conjunts
  • ...un període: els vint anys de predomini del Modernisme com a actitud generalitzada, que incideix en més o menys grau en tota la creació coetània.
  • Modernisme: discurs cuntural contra el poder establert
  • Noucentisme: discurs cultural del poder
  • Revistes: veritables òrgans d'expressió de les seves idees.
Gèneres a part dels tradicionals
  • Crítica: activitat d'analisi i valoració de la producció literària.
  • Assaig periodístic: peça fundamental per entendre tot el procés del Modernisme.
    • Destaquen: Gabriel Alomar i Jaume Brossa.
  • Santiago Rusiñol organitza les Festes Modernistes al Cau Ferrat, Sitges.

Periodització del moviment

Primer període: 1892-1900

  • Més combatiu, formació del moviment.
  • Intel·lectuals al voltant de quatre grans revistes: L'Avenç, Catalònia, Pèl & Ploma i Quatre Gats; i dos diaris: La Vanguardia i el Diario de Barcelona.
  • Festes Modernistes de Sitges tenen un paper cabdal (entre 1892 i 1899).
    • Objectiu: impulsar els últims moviments estètics.
L'Avenç
  • Fundada en 1881 per Jaume Massó i Torrents.
  • Mostra preocupació dels intel·lectuals per modernitzar i uniformar la llengua.
  • Inicia campanya lingüística a favor de la reforma ortogràfica catalana (1890-1902), encapçalada per Pompeu Fabra i Jaume Massó i Torrents.
    • Tenien en compte el català que es parlava en aquell moment, no el de la Reinaxença que era arcaic.
Catalònia
  • Dóna a conèixer autors com Goethe, Nietzsche o Baudelaire, i novetats com Maeterlinck i D'Annunzio.

Segon període: 1900-1911

  • Representa solidificació del moviment.
  • Menys agressivitat, el caràcter ideològic es va perdent, cosa que es tradueix en una disminució de l'assaig i un augment de la novel·la, el teatre i la poesia.
  • Dues revistes: Joventut i El Poble Català.
  • Durant el 2on període aparegué el Noucentisme.
  • 1911: mort de Joan Maragall → es clou el període.

Els dos grans corrents estètics i ideològics

El regeneracionisme

La minoria sempre té raó –Regeneracionistes

  • Regeneracionistes: també coneguts com voluntaristes i vitalistes.
  • Influïts pel vitalisme nietzschià i el seu superhome.
  • Propagació de regeneració moral, social i política de Catalunya.
  • Compaginaven actitud d'obertura a Europa i nacionalisme.
  • Artista: líder messiànic de la societat conservadora i atàvica que calia despertar.
  • Autor més destacat: Joan Maragall.

Esteticisme

  • Esteticistes: també coneguts com simbolistes, decadentistes, parnassians i partidaris de l'art per l'art.
  • Centre d'expressió: La Vanguardia
  • Manifestació més important: tercera Festa Modernista.
  • Autors més destacats: Santiago Rusiñol, Raimon Casellas i Adrià Gual.
  • Sublimació de l'art i de l'artista.
  • L'art era l'única cosa que podia influir les persones. Ells es van refugiar allí.
  • Oposició a la burgesia: refús que fan de l'art i la bellesa.

Objectius comuns

Tradició i infulències

  • Només es valora allò esencial a Catalunya per tal de modernitzar-la.
  • S'introdeixen els clàssics universals i els autors contemporanis mitjançant les traduccions i comentaris crítics.

Concepció de l'art

  • Pretenen fer coses rares, mesclaven disciplines (p. ex. escultura amb literatura)
  • Llibertat total, i art total
  • Exaltaven l'individu oposat a la massa o a la pressió social.
  • Molta literatura es caracteritza per l'oposició entre el jo i la societat.

Proposta de creació d'una literatura nacional

  • Nacionalisme: intenta descobrir l'ànima catalana a través del folklore i el paisatge.
  • Cosmopolitisme: ha de dotar aquesta literatura nacional d'un caràcter universal

La llengua

  • Llengua no normalitzada → no literatura de prestigi → no traduccions
  • Se sistemitzà la llengua.

Joan Maragall

  • Barcelona, 1860
  • Pares: indústria tèxtil
  • De petit: inquietuts literàries. El seu pare li deia de treballar a la seva fàbrica.
  • Universitat (carrera de Dret): va conèixer altres intel·lectuals.
  • Va orientar la seva passió d'escriure cap al periodisme: Diario de Barcelona, "El Brusi" i L'avenç.
  • Negoci familiar el sostenia.
  • President de l'Ateneu Barcelonès. Va col·laborar allí en:
    • Redacció de L'Avenç
    • Festes Modernistes de Sitges
    • Representacions operístiques al Liceu
    • Col·laboracions a l'IEC
  • Gran prestigi com a intel·lectual entre la burgesia barcelonina.
  • Artistes i escriptors: el reconeixien com a mestre.
  • 1891: es va casar amb Clara Noble, va tenir 13 fills.
  • Optimisme total: tot allò que exalti la vida és moralment bo i, a més, té la virtut de redimir la maldat.
  • Paraula viva: deixar fluir les idees, escriure només el que sento.
  • Ha d'emmudir el seu dolor per poder transmetre esperança i salvació.
  • Temes de la poesia: amor, natura, mites i llegendes que identifiquen Catalunya, realitat actual de Catalunya.